sobota, 29 marca 2014

Kitchen :::: spices

Hildegarda z Bingen spisując swe księgi o zdrowym żywieniu, o zdrowiu i życiu, zwróciła szczególną uwagę na zioła i przyprawy. 
Dziś przedstawię dwie z nich: 

1. Bertram: wzmacniający układ nerwowy, poprawiający, pamięć i koncentrację, wpomagający leczenie przeziębień, chorób płuc, czy cukrzycy.
2. Galgant/Alpinia lekarska: wspomagający układ trawienny, stosowany nawet w jego stanach zapalnych.
Właściwości tych przypraw można by wypisywać wiele. 
W kuchni stosuję je często, mają specyficzny, ale przyjemny zapach, a wpływ na smak potraw ogromny. Polecam!
Hildegarda wymienia też koper włoski, kasztany jadalne i orkisz jako pożywienie w 100%- przyswajalne dla organizmu człowieka. Od pewnego czasu zastąpiliśmy mąkę pszenną, mąką orkiszową. Zniknęły wszelakie zgagi. Chleb od roku pieczemy sami. Teraz już tylko z mąki orkiszowej. Pszenna pojawia się u nas tylko jako spód od pizzy. Mój mąż jest mistrzem w przygotowywaniu pizzy! 
Tylko w niedzielę mamy dzień pszenny, wg. tradycji waldorfskiej. Ale to już inny temat, o którym wspomnę wkrótce.

A moi synowie...?
 Chłopcy, gdy pomagają mi w gotowaniu, zawsze proszą o podanie przypraw do powąchania... To zabawa dla zmysłu powonienia, a dla nich interesujące eksperymenty.

Smacznego!
wKROPKA

6 komentarzy:

  1. wygrałam kiedyś książkę Hildegardy ale kurcze nie mogę się zmobilizować ani do zagłębienia wiedzy ani do tej książki hiih:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja pochłaniam info o niej. A co masz za książkę?

      Usuń
    2. tą http://www.esprit.com.pl/256/Sw-Hildegarda-z-Bingen-Zdrowie-dla-twojego-dziecka.html

      Usuń
  2. Witaj wkropko! mam książki Hildegardy (nawet po polsku)...fajne ma przepisy ;) u nas też chleb orkiszowy z kaszą gryczaną pieczemy. Zgłaszam się po Twój przepis, może będzie nieco inny dla urozmaicenia...
    Powiedz mi gdzie kupujesz te przyprawy???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakiekolwiek w necie i książkach przepisy na chleb znajdę zamieniam pszenną na orkiszową :) mój mąż ma stały przepis, ale tego nie znam nawet ja ;) tajemnica mistrza ;)
      Ja przyprawy kupuję w pobliskim sklepiku eko... Możesz popytać w reformhaus... Na pewno gdzieś masz na miejscu.

      Usuń